Week van de Alfabetisering

Van de 1,8 miljoen laaggeletterden van 16 tot 65 jaar hebben 1,3 miljoen mensen moeite met taal óf taal en rekenen (Algemene Rekenkamer, 2016).

Hieronder een aantal feiten over laaggeletterden:

Uit het onderzoek van De Greef, Segers en Ipektzidou (2018) blijkt dat 70% van de deelnemers aan Taal voor het Leven-trajecten ervaart dat hun taalvaardigheid verbetert.

Daarnaast gaat van 54% van de deelnemers de leesvaardigheid vooruit. Deelname aan trajecten in bibliotheken (Kasperkovitz, 2012) en digitale leerprogramma’s als ‘Lees en Schrijf! Taal op je werk’ (Smit & Bersee, 2009) bevorderen de taalvaardigheden van deelnemers. 

Taalcafés zorgen dat deelnemers meer zelfvertrouwen krijgen en zij hun taalvaardigheden verbeteren (Goes & Faun, 2018).

Week_van_de_Alfabetsering_september_2108..pg.jpg
Week_van_de_Alfabetsering_september_2018.pg.jpg
Week_van_de_Alfabetsering_september_2018...pg.jpg

Informatie bijeenkomst bibliotheek

Buitenschoolse activiteiten

Taal is onmisbaar bij inburgering en participatie. Taal leer je het beste als je ook in het dagelijks leven informeel oefent. De Bibliotheek ondersteunt dit taalleren via het Taalhuis en met allerlei taalprogramma’s uit de Adviescollectie. Met een groep cursisten heeft PAIR een rondleiding gehad van een van de medewerkers van bibliotheek Kanaleneiland in Utrecht. Het was een zeer informatieve ochtend met een educatieve lesopdracht.


Bekijk meer foto's

Ikea wonen

Buitenschoolse activiteiten

In de les werd het thema Wonen behandeld. Een lesdag op de woonboulevard bij IKEA was de perfecte plek om een rondleiding met een groep cursisten te doen. Aansluitend werd ook een groepsopdracht gedaan waar de cursisten erg veel zin in hadden. De opdracht werd afgesloten met een Hollandse appeltaart en een kopje koffie of thee.


Bekijk meer foto's

Stadswandeling Utrecht

Buitenschoolse activiteiten

Bekijk meer foto's